Historien er fyldt med stærke, spændende og særprægede kvinder, både når det drejer sig om hver vores personlige fortælling og den store verdenshistorie. Men i sidstnævnte er det langtfra altid, de får den plads og opmærksomhed, som de fortjener.
Det råder Agnete Brinch nu bod på med serien ‘Women Who Changed the World’, der er bristefærdigt befolket af kvindeskikkelser, som hver især har sat, og fortsat sætter, deres præg på vores verden. Brinch begynder sin billedfortælling helt tilbage hos helgeninden Hildegard von Bingen (1098-1179), men hovedvægten ligger på heltinder fra det 19. og 20. århundrede, hvor kvinderne tilkæmpede sig stadig større frirum – og dermed betydning.
Helt naturligt har Brinch et særligt øje for kunstnerkolleger som impressionisten Berthe Morisot, der, i lighed med danske Maria Krøyer og Anna Ancher, ikke kunne modtage undervisning på kunstakademierne, udelukkende på grund af (kvinde)kønnet, men malede sig ind i historien alligevel. Andre fik bogstavelig luft under vingerne, som pionérpiloten Amelia Earhart og Karen Blixen, der også elskede den frihed, hun følte, når hun fløj. Men det er Blixens tanker omkring “den talende tavshed”, der for alvor kæder hendes fortællekunst sammen med Brinchs malerier i serien.
Brinch benytter sig nemlig af et kunstnerisk udtryk, hvor vi på den ene side genkender de portrætterede, men på den anden ser dem med nye øjne. Dels fordi de her fremstår i Brinchs malede version, dels fordi hun tilføjer områder af et ugennemtrængeligt mørke, der ikke er et intet, men derimod et fristed for potentielle fantasier.
Vi inviteres således med ind i kvindernes verden, i deres fortællinger og liv, som vi selv kan digte videre på. Og måske endda spejle os i. Samtidig understreger den kunstneriske bearbejdning, at der ikke er tale om mere almindelige portrætter, hvor det handler om at gengive en given person så præcist som muligt.
I stedet er Brinchs billeder sindsbilleder, oplæg til eftertanke og pirring af nysgerrigheden. For hvem var det nu Romaine Brooks var? Hvorfor blev Katarina von Bora kaldt ‘die Lutherin’? Og hvordan endte Elisabeth Jerichau Baumann som så fremmed en fugl i det danske?
Trine Ross, magister i kunsthistorie, kunstanmelder- og skribent ved Politiken, foredragsholder og forfatter
