Publiceret på Lokalavisen.dk/Villabyerne – 2019

Den nye udstilling hos Galerie Grothe på Jægersborg Allé er et studie i portrætkunstens detaljer, skriver vores anmelder, der kvitterer med fem stjerner.

‘Kvinder der forandrer verden’ hedder den nye soloudstilling af maleren Agnete Brinch, som åbnede for nylig i Galerie Knud Grothe på Jægersborg Allé.

Agnete Brinch kommer næsten lige fra et foredrag om sin kunst på Frederiksborg Slot, hvor også portrættet af Margrethe Vestager, som er med på denne udstilling, blev afsløret.

Der er tale om portrætter af kendte kvinder som Karen Blixen, Margrethe Vestager, Margaret Thatcher, Johanne Louise Heiberg, Asta Nielsen, Anna Ancher og Frida Kahlo med flere. Også reflektering over berømte malerier som Vermeers ´Pige med perleørering´ – som jo må siges at være en kvinde, der forandrede kunstverdenen – er med som parafrase på udstillingen. Både med og uden ørering.

En intim dialog
Agnete Brinch må siges at gå tæt på sine motiver forstået på den måde, at hun nærmest skræller lag af ansigternes ydre skal for med nærmest kirurgisk reflekterende farvespil at få modellens indre verden frem på lærrederne. Denne teknik skaber en direkte kontakt til hvad ansigterne indeholder, så beskueren udover at finde den portrætteredes ansigtstræk får en intim dialog med lærredets hovedperson.

Kunstneren deler i flere af portrætterne fladen op i afsnit, hvoraf nogle er understregende sorte eller gyldne. Ansigtsudsnittet bliver på den måde fremhævet, så unødvendig støj fravælges for at fokusere på det væsentlige, modellens sjæl så at sige.

Hertil understøtter også de changerende, nærmest kubistiske, pastelagtigt kælne farvestrøg impressionistisk med indlevelse i modellens univers, og fortællingen gøres levende og ‘sludrende’, ustandseligt varieret fortællende alt efter den vinkel, man vælger for ‘samtalen’.

Smukt og charmerende er portrættet af Karen Blixen, som med et gavtyveagtigt smil afslører, at det ikke er alt, hvad hun fortæller, der er sandt og oplevet. Det er det kun i selve fortællingen, hun netop har serveret for sit publikum. En sand digter netop fanget af kunstneren i nævnte attitude.

Fantastiske Asta
Et lille meget smukt maleri af skuespilleren Asta Nielsen, ‘Die Asta’, står som portræt ganske enkelt som noget af det bedste, undertegnede har set i denne genre. Mere inderligt og følt kommer man næsten ikke, når et andet menneske skal beskrives med pensler på lærred.

Drømmende, sart, yderst følsom fremstår den skønne dame med et blik og et udtryk, som man kan drukne i. Her er vi på øverste hylde, hvad portrætkunst angår. Fantastisk!

Ligeså er et følsomt portræt af Paula Modersohn-Becker for undertegnede, sammen med ‘Die Asta’ og ‘perlepigen’, et af de bedste på udstillingen. Netop i dette billede kommer de ovennævnte kvaliteter helt frem til beskueren, selvom modellen ser ud til helst at ville være sig selv.

Vi er ovre i et Vermeer-agtigt skævt kikkende blik, hvis hemmelighed forsigtigt lader sig aflæse af kunstnerens pensler. Et i kalejdoskopisk farveholdning fornemt portræt.

Følelsen af nærvær
Udstillingen viser i det hele taget, hvordan et portræt bør gribes an og opbygges for at fremtrylle den stærke følelse af nærvær, når man beskuer billeder af denne art. Stor sans for detaljen og sikkert farvevalg blandet med fin teknik i det hele taget, er hvad Agnete Brinch viser fornemt frem ved denne udstilling.

Også denne gang er galleriejerens sikre evne til at forestå ophængningen til at få øje på. Smukt bølger de skønne damer sig igennem galleriet med fransk kølvand, så sart parfume upåagtet smyger sig elegant om næsen som en ekstra ‘farve’ på paletten.

Der er rigeligt stof til fem stjerner på en perlegrå himmel til denne elegante oplevelse.

Udstillingen vises frem til søndag den 27 Januar.     

Peter Madsen

Translate »